Prea târziu? Poate că nu! 

Un articol recomandat antreprenorilor

Piața recuperărilor de creanțe din România este greu de definit. Având în vedere că societățile românești au o vechime de maximum 28 ani, nu ne putem lăuda cu o piață foarte experimentată, cu o inclinație spre o concurență loială sau cu o prea mare deschidere a companiilor românesti în a analiza și utiliza toate pârghiile legale și comerciale pe care le au la dispoziție în desfășurarea cât mai lină a activității comerciale. 

În rândurile ce urmează, o să mă rezum la a arata o parte din pârghiile pe care companiile le au la îndemână în ceea ce privește relația acestora cu debitorii lor rău-platnici, deci din perspectiva recuperărilor de creanțe. 

Tot mai multe companii care au debitori rău-platnici și creanțe scadente și nerecuperate, ne devin clienți în momentul în care își pierd speranța că mai pot recupera aceste creanțe pe cont propriu. Ca factori declanșatori ai contactării unei firme de recuperare de creanțe, pe langa existența creanțelor neachitate, se numără: insolvența debitorului, prea multe dosare înregistrate pe rolul instanțelor în care debitorul este dat in judecata, debitorul nu mai reacționează deloc la e-mailurile și apelurile telefonice ale companiilor ce ne cer ajutorul. Toți acesti factori, după cum bine intuiește clientul, indica existența insolvabilității debitorului său și șanse scăzute de a mai recupera banii de la acesta. 

Pe fondul unei legislații lacunare și vagi, debitorii devin tot mai experimentați în așa numita ”activitate de țepuire” a creditorilor, una din metode fiind prin procedura insolventei care este una facil de implementat, permițând ”țepuirea” în mod legal a tuturor creditorilor (inclusiv a statului). 

Cum să gândesc preventiv și să incerc să evit o ”țeapă”?

Este preferabil să gândim și să acționăm preventiv, în loc de a încerca să remediem o situație neplăcută de neplată. Astfel, eu vă propun ca modalitati de prevenire a situațiilor de neplată a debitorului luarea următoarelor măsuri:

  1. Verificarea prealabilă a companiei cu care se initiază o colaborare (exemplu: date financiare, incidente de plata, dosare în instanță, baza de date a debitorilor Asaftei & Asociații);

Această masura ajută la cunoașterea societății cu care urmează să se încheie colaborarea. 

Exemplu: nu este de dorit să creditați cu o sumă considerabilă de bani o societate înființată în același an în care se semnează contractul, fără a avea indici financiari declarați la autoritățile fiscal sau fără a avea un istoric comercial. 

În cazul în care intrați într-o colaborare cu o astfel de societate, vă recomand să o creditați cu sume relativ mici, urmând în continuare pașii arătați la punctele II, III de mai jos.  

     II. Revizuirea clauzelor contractuale de către un avocat specializat, inainte de semnarea acestuia.

Această masură vă ajută, în primul rând preventiv, întrucât un contract bine făcut vă fereste de eventuale probleme, iar, în al doilea rând, în situația în care veți ajunge la instanță, contractul bine redactat vă poate asigura câștigul.

 

     III. Obținerea de garanții/instrumente de plată de la viitorul colaborator, la semnarea contractului, precum fila cec sau bilet la ordin, acestea preferabil să fie avalizate de către administratorul/asociatul/acționarul companiei colaboratoare. 

Această măsură, la fel ca cea de-a doua, previne în primul rând o ”țeapă”, iar, în al doilea rând, în cazul în care colaboratorul va încerca să nu-și achite datoriile, procedura de recuperare devine mult mai simplă. Instrumentele de plată/garanțiile reprezintă titluri executorii, ceea ce înseamnă că ele pot fi puse direct în executare, fără a fi necesară demararea unui proces costisitor și lung.

Alte garantii pe care le puteți obține de la colaborator pentru a vă feri de eventuale ”țepe” și a vă încasa banii în mod sigur:

A. Scrisoarea de garanție bancară.

Această variantă poate parea utopică și poate fi pusă in aplicare doar la colaborarea cu firmele de un anumit calibru financiar întrucât sunt puține companii care pot oferi o astfel de garanție. Din cei aproximativ 2000 de clienți pe care Asaftei & Asociații îi are în portofoliu, nu am avut nicio speță în care ei să dețină o scrisoare de garanție bancară (poate și pentru că cei care au deținut așa ceva, n-au avut nevoie de intervenția noastră).

B. Plata în avans.

Această variantă este cea mai sigură, dar ca masură de marketing nu ajută întrucât majoritatea colaboratorilor/clienților preferă plata la scadență. Este cea mai sigură variantă pentru a fi asigurați împotriva rău-platnicilor, însă nue cea mai bună decizie de business.

Când trebuie predată creanța spre verificare unor societăți de recuperări creanțe? Cât ma costa verificarea?

În primul rând, verificarea este gratuită la majoritatea societăților de recuperări creanțe.

În al doilea rând, eu le recomand clienților să îmi transmită o fișă partener a societății debitoare, dacă se depășește scadența cu 60 zile. Orice întârziere la plata reprezintă un semn ca debitorul întâmpină anumite dificultăți financiare, iar în momentul în care întârzierea ajunge la 60 de zile, este clar că dificultățile financiare sunt serioase.

În concluzie, piața din România este instabilă. Riscul ca orice societate să intre într-un colaps financiar este tot mai prezent și real. Nu ne ramane decât să ne luăm toate măsurile de prevenție și să acționăm în timp util pentru remedierea problemelor și prevenirea pierderilor mai mari. 

 

Vă doresc succes și performanță!

 

Robert Asaftei